Råd for begyndere

Bestem dig for at træne
Der er kun to ting der er vigtige i Tai Chi Chuan: den første er at begynde, den anden er at fortsætte.

Find en god lærer
I begyndelsen er Tai Chi Chuan vanskeligt, og fysisk udfordrende, fordi det er betydningsfuldt at få en korrekt kropsholdning, således at krop og sind kommet i en harmonisk helhed. Det er derfor korrekt instruktion er af største betydning for alle (begyndere)

Lær nedefra
Bevægelserne udføres med hele kroppen, begynd nedefra, med fødderne, så hvor vægten er, så kroppens retning, og til sidst hænderne. Bevægelsen ”vokser” frem fra fødderne som er ”rødderne” i bevægelsen.

Vær opmærksom på vægten
Når man udfører Tai Chi Chuan, skal den nederste del af ryggen holdes lodret, det ændrer balancen i hele kroppen. I Tai Chi Chuan, skifter man hele tiden vægten – dette skal forgå tilsyneladende uden anstrengelse. Knæene skal være bøjede, og vægten skal synke ned i jorden.

Tro ikke at det er enkelt
Du må regne med at der er lidt ømhed og træthed når du træner Tai Chi Chuan. Især i begyndelsen.
Når du har gode stillinger er det en god ide, ”at gå til den”

Giv slip på din frygt
Den største vanskelighed er filosofisk/psykologisk- at overvinde sig selv. 
I Tai Chi Chuan tales der ofte om at glemme sig selv, for at blive et med naturen. Partnerøvelserne, vi laver, er en måde til at slippe sin angst og sit ego.
For en kampkunst udøver, kan frygt give uheldige resultater.
For almindelige mennesker giver det spændinger og dårligt helbred.

Husk hvad du kan opnå
Hvis du begynder Tai Chi Chuan med et åbent sind, og er heldig nok at have en god lærer, kan du ændre dit liv i en positiv retning.